SCHENGEN - ROMANIA

Capitolul I - SCURT ISTORIC

La inceputul anilor 80, a demarat, la nivel european, o discutie in legatura cu importanta termenului libertate de miscare. In anul 1984, fostul cancelar german Helmut Kohl s-a intalnit cu presedintele de atunci al Frantei, Francois Mitterand, la trecerea frontierei *Goldene Brenn* din apropiere de Saarbrucken. Aici au luat decizia de a elimina controalele la frontiera dintre Germania si Franta. Nici unul din ei nu banuise atunci ce insemnatate vizionara va avea pe viitor acest gest pentru o Europa fara granite interne si fara controale la frontiera dintre state.

Viziunea lor a condus intr-o prima faza la un acord intre Germania, Franta, Tarile de Jos, Belgia si Luxemburg, incheiat in 1985 pe nava *Astrid* pe raul Mosel, in dreptul micii localitati de frontiera Schengen din Luxemburg. A urmat semnarea Conventiei de Implementare a Acordului Schengen, in data de 19 iunie 1990. In momentul intrarii in vigoare, in anul 1995, aceasta a eliminat controalele la frontierele interne ale statelor semnatare si a creat o singura frontiera externa unde controalele se desfasoara conform unui set de reguli clare.

De asemenea, au fost stabilite reguli comune in materie de vize, migratie, azil, precum si masuri referitoare la cooperarea politieneasca, judiciara sau vamala. Toate aceste masuri, impreuna cu Acordul Schengen, Conventia de Implementare a Acordului Schengen, deciziile si declaratiile adoptate de catre Comitetul Executiv Schengen stabilit in 1990, precum si protocoalele si acordurile de aderare care au urmat constituie acquis-ul Schengen.

Initial, acquis-ul Schengen nu a facut parte din cadrul legislativ comunitar. Acest lucru s-a schimbat insa odata cu semnarea Tratatului de la Amsterdam, in data de 2 octombrie 1997, intrat in vigoare la data de 1 mai 1999. Un Protocol atasat Tratatului de la Amsterdam incorporeaza acquis-ul Schengen in cadrul legislativ si institutional al Uniunii Europene. Incepand cu acest moment, acquis-ul Schengen face parte din legislatia comunitara si a fost transferat in noul Titlu IV- Vize, azil, imigratie si alte politici legate de libera circulatie a persoanelor, al TUE.

  • State membre cu drepturi depline in Acordul Schengen: Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Islanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria.

  • Viitoare state membre ale Acordului Schengen: Bulgaria, Cipru, Elvetia, Liechtenstein, Romania.

  • State semnatare ale Acordului Schengen, care NU sunt state membre ale UE: Islanda, Norvegia.

  • State membre ale UE, care NU aplica in totalitate acquis-ul Schengen, dar colaboreaza cu statele membre Schengen in anumite domenii: Irlanda, Marea Britanie.


Capitolul II - EXTINDERE. Declaratia comuna privind aderarea Bulgariei si Romaniei la spatiul Schengen

Spatiul Schengen reprezinta o zona de libertate de miscare unde controalele la frontierele interne ale statelor semnatare au fost eliminate si a fost creata o singura frontiera externa unde controalele se desfasoara conform unui set de reguli clare.

Decizia privind extinderea spatiului Schengen a fost luata la sfarsitul anului 2007 de Consiliul UE; astfel, la data de 21 decembrie 2007 au fost eliminate controalele la frontierele terestre si maritime pentru cele 9 state membre (exceptie face Cipru) care au aderat la UE in 2004 si la sfarsitul lunii martie 2008 vor fi eliminate controalele pentru zborurile interne Schengen in aeroporturi.


Capitolul III - Romania si Uniunea Europeana

Informatii generale despre Romania


Capitolul IV - M.I.R.A. - institutia coordonatoare a procesului de aderare la spatiul Schengen

  • Aderarea la spatiul Schengen reprezinta obiectivul primordial al Ministerului Internelor si Reformei Administrative (MIRA) dupa 1 ianuarie 2007. Pregatirile pentru atingerea acestui deziderat au demarat, sub coordonarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative, in paralel cu lansarea procesului de negociere pe Capitolul 24-Justitie si Afaceri Interne la 30 noiembrie 2001 si au inclus activitati de redactare a unor documente strategice, de constructie institutionala, de implementare a prevederilor din Categoria I si de monitorizare a angajamentelor asumate.

  • In acest context, o necesitate de maxima importanta a reprezentat-o stabilirea de coordonate ferme si mecanisme pentru a atinge obiectivele si masurile pentru aderarea la spatiul Schengen.

  • La nivelul MIRA, in calitate de institutie coordonatoare a procesului de aderare la spatiul Schengen, a fost creat cadrul general pentru o abordare unitara la toate nivelurile (legislativ, institutional, financiar si pregatire) a acestei chestiuni. De asemenea, a fost demarat un proces de reflectie privind pasii pe care Romania ii are de urmat in vederea initierii procesului de evaluare Schengen, precum si un proces intern de auto-evaluare Schengen, pentru determinarea stadiului actual al pregatirii pentru aderarea la Schengen.

  • Coordonarea inter-institutionala a problemelor legate de aderarea la spatiul Schengen este realizata de Comisia Nationala de auto-evaluare Schengen (Comisia Nationala), organism consultativ, fara personalitate juridica, infiintat prin HG 882/05.07.2006. Comisia Nationala este formata din reprezentanti ai tuturor institutiilor cu responsabilitati in domeniu si functioneaza pe langa Ministerul Internelor si Reformei Administrative. Secretariatul Comisiei este asigurat de Ministerul Internelor si Reformei Administrative.

  • Prin HG nr. 1317/2007 a fost constituit in cadrul MIRA, Departamentul Schengen, care asigura si raspunde de indeplinirea conditiilor necesare privind aderarea la Schengen.

  • De asemenea, Ministerul Internelor si Reformei Administrative este Autoritatea Responsabila pentru Facilitatea Schengen, avand responsabilitatea coordonarii implementarii asistentei comunitare prin Facilitatea Schengen.

Pentru detalii privind Ministerul Internelor si Reformei Administrative a se accesa www.mira.gov.ro


Capitolul V - Aderarea Romaniei la spatiul Schengen



Directia Generala Schegen

Tel/Fax: +40-21-206.09.05, e-mail: bdcs.schengen@mira.gov.ro, web: Schengen Romania

 

Înapoi